Zelfstandigen met schulden
Zelfstandigen, of zzp'ers, zijn zelf verantwoordelijk voor hun inkomen. Gaat het een tijd minder goed met het bedrijf, dan is het belangrijk maatregelen te treffen om erger te voorkomen. Loopt het echt spaak en is een schuldregeling nodig, dan gaat het erom of het bedrijf nog levensvatbaar is of niet.
Op de website van de Kamer van Koophandel kunt u de brochure 'Financiële tegenspoed? Neem de juiste stappen!' downloaden. U leest in deze brochure hoe u financiële problemen vroeg kunt herkennen, welke maatregelen u moet nemen om erger te voorkomen en wat u moet doen als een faillissement niet meer is te voorkomen.
Ondernemen en geldzorgen
Op de website van de gemeente vindt u onder Ondernemen en geldzorgen waar u financiële steun, advies of administratieve hulp kunt krijgen.
Ondernemer Centraal
U kunt u ook aanmelden voor een toekomstgesprek bij Ondernemer Centraal. Dit is een samenwerking van de gemeente Utrecht en meer dan 20 organisaties. U kunt coaching en advies krijgen van ervaren ondernemers en specialisten in ondernemen en werkgelegenheid. Voor meer informatie zie de website van de gemeente.
Bbz
Als u tijdelijk financiële problemen heeft, dan kunt u als ondernemer/zzp'er in bepaalde gevallen een Bbz-uitkering (bijstand voor zelfstandigen) krijgen van de gemeente. Voor de beoordeling of u recht heeft op een Bbz-uitkering is de levensvatbaarheid van het bedrijf of beroep belangrijk. Als het bedrijf levensvatbaar is maar financieel in problemen verkeert, kan de gemeente via de Bbz bijvoorbeeld een lening verstrekken voor herfinanciering van de bedrijfsschulden. Dat kan helpen om het bedrijf weer levensvatbaar te maken.
De aanvraag voor een Bbz-uitkering begint altijd met een gesprek met een adviseur van Ondernemer Centraal. Kijk hier voor meer informatie van de gemeente Utrecht over de Bbz.
De ex-ondernemer die zijn bedrijf volledig heeft beëindigd en nog (bedrijfs-)schulden heeft, kan een beroep doen op schulddienstverlening van de gemeente Utrecht.
U wilt iets bekijken dat wordt aangeboden in een andere wijk.
Wilt u verder gaan, zet dan het wijkfilter uit.
Wilt u persoonlijk advies?
Het kan zijn dat u er alleen niet uit komt. Via de chat, per e-mail of telefoon kunt u persoonlijk advies krijgen. Hieronder ziet u de mogelijkheden. U wordt doorgeleid naar een webpagina van U Centraal, omdat U Gids, het forum en de chat worden beheerd door medewerkers van welzijnsorganisatie U Centraal.

Tijdens de chat kunt u chatten met een medewerker van het stadsteam Informatie en Advies. Het chatspreekuur is op de volgende uren geopend.
Naar chat

Bellen, mailen of langskomen kan ook bij U Centraal. Hier vindt u adressen en telefoonnummers.
Naar contact