Vergoeding
Huishoudens met een inkomen tot 125% van het sociaal minimum kunnen in aanmerking komen voor een vergoeding van € 800 van de gemeente. U krijgt dit bedrag automatisch uitbetaald als u een uitkering hebt van de gemeente.
Heeft u een U-pas? Dan kunt u een verkorte aanvraag doen. Heeft u geen U-pas of uitkering van de gemeente, maar wel een inkomen tot 125% van het sociaal minimum? Dan kunt u zelf een aanvraag doen. Het aanvraagformulier staat op z'n laatst op 5 mei 2022 op de website van de gemeente. Als u een aanvraag indient, hoeft u geen bewijs te hebben dat uw energiekosten zijn gestegen. Uw inkomen wordt wel gecontroleerd.
Heeft u een inkomen boven de 125% van het sociaal minimum? Of is € 800 euro niet genoeg om de gestegen kosten te betalen? Dan kunt u individuele bijzondere bijstand aanvragen. De gemeente vraagt dan wel veel bewijsstukken om de gestegen kosten en de draagkracht te berekenen.
Hulp en advies
Voor hulp bij het aanvragen van tegemoetkomingen, het verklaren en voorkomen van hoge rekeningen of advies kunt u terecht bij De Geldzaak of de Sociaal Raadslieden in het buurtteam.
Besparen
Voor advies over besparen kunt u terecht bij de energieambassadeurs van Energie-U www.energie-u.nl
Hebt u onlangs ontslag gekregen? Ga je binnenkort op kamers? Gaat u samenwonen of scheiden? Dit zijn levensgebeurtenissen waardoor vaak de financiële huishouding verandert. Wilt u goed voorbereid zijn op deze veranderingen en voorkomen dat er achterstanden ontstaan? Kom dan eens langs bij De Geldzaak: een plek in de stad waar u zelf aan de slag gaat om beter uit te komen met uw geld. Er is een deskundige medewerker die met u meekijkt en meedenkt. U krijgt antwoord op vragen als:
- Heb ik recht op financiële bijdragen?
- Waar kan ik op besparen?
- Wat staat mij financieel te wachten als ik ga studeren?
Waar & Wanneer:
Bibliotheek Neude: dinsdag van 15.30 - 17.30 uur
Bibliotheek Leidsche Rijn: dinsdag van 14.00 - 16.00 uur
Gezondheidscentrum De Amazone: donderdag van 9.00 - 11.30 uur
Per 1 april is er elke werkdag van 9 tot 17 uur een inloopspreekuur op de steenweg 20.
Vanaf dan is de nieuwe website ook online www.degeldzaak.nl.
U kunt uw vraag ook voorleggen via WhatsApp nr. 06 23 36 50 51, of een mail sturen naar info@degeldzaak.nl.
De sociaal raadslieden houden zich bezig met vragen en problemen van Utrechtse burgers. Zij zijn gespecialiseerd op het terrein van de sociale zekerheid, belastingen, financiën, werk, wonen, vreemdelingenrecht, personen- en familierecht, onderwijs en consumentenzaken. Zij helpen burgers gebruik te maken van de regelingen en voorzieningen waar ze recht op hebben. Ook kunnen de sociaal raadslieden burgers ondersteunen bij het onderzoeken van bezwaarmogelijkheden en het opstellen en indienen van een bezwaarschrift.
In de gemeente Utrecht werken de sociaal raadslieden binnen een buurtteam. Daar vormen zij samen met stagiairs en vrijwilligers het team informatie en advies (team I&A). In de 18 buurtteams in Utrecht werken in totaal 28 sociaal raadslieden, 24 stagiairs sociaal juridische dienstverlening (SJD) en ruim 100 vrijwilligers. Samen informeren en adviseren zij de inwoners van Utrecht.
chat
Het kan zijn dat u er alleen niet uit komt. Via de chat, per e-mail of telefoon kunt u persoonlijk advies krijgen. Hieronder ziet u de mogelijkheden. U wordt doorgeleid naar een webpagina van U Centraal, omdat U Gids, het forum en de chat worden beheerd door medewerkers van welzijnsorganisatie U Centraal.
Tijdens de chat kunt u chatten met een medewerker van het stadsteam Informatie en Advies. Het chatspreekuur is op de volgende uren geopend.
Naar chat
Bellen, mailen of langskomen kan ook bij U Centraal. Hier vindt u adressen en telefoonnummers.
Naar contact