Hebt u een minimuminkomen, dan kunt u misschien kwijtschelding krijgen van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen. Ook als uw inkomen iets boven het minimum ligt kunt u soms kwijtschelding krijgen, namelijk als uw maandelijkse lasten erg hoog zijn. Kwijtschelding wil zeggen dat u de belastingen niet hoeft te betalen.
Voor sommige belastingen van de gemeente en het waterschap kunt u kwijtschelding vragen als u de aanslag niet kunt betalen. Het gaat bijvoorbeeld om de onroerendezaakbelasting (OZB), afvalstoffenheffing, rioolrechten, waterschapsbelasting en soms ook hondenbelasting.
Meer informatie over kwijtschelding vindt u op de website van BghU (Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht).
Om te kunnen vaststellen of u kwijtschelding krijgt, vraagt de gemeente gegevens over uw inkomen, uw banksaldo, bezittingen als een auto of een eigen huis en over eventuele schulden. Een verzoek om kwijtschelding kan alleen worden ingediend met het formulier Verzoek om kwijtschelding. U kunt dit formulier aanvragen via het digitaal loket op de site van BghU
U kunt een kwijtscheldingsformulier aanvragen, telefonisch via 088-0640380 of via het Digitaal loket / Mijn BghU. Daarvoor hebt u uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord nodig.
Er is geen aanvraagtermijn om kwijtschelding te vragen voor een aanslag gemeentelijke belastingen of waterschapslasten. Als u een aanslag al hebt betaald en binnen drie maanden ontdekt dat u eigenlijk kwijtschelding had kunnen vragen, kunt u dat binnen die drie maanden alsnog doen.
Het vermogen dat u mag hebben zonder belasting te betalen, is lager dan om voor bijstand in aanmerking te komen. De kwijtscheldingsregeling is op dat punt strenger.
Zie ook 'kwijtschelding van belasting' elders in de U Gids.
Elk jaar betaald ut waterschapsbelasting. Hiermee zuivert Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden het afvalwater, worden de dijken onderhouden en waterpeil geregeld.
chat
Het kan zijn dat u er alleen niet uit komt. Via de chat, per e-mail of telefoon kunt u persoonlijk advies krijgen. Hieronder ziet u de mogelijkheden. U wordt doorgeleid naar een webpagina van U Centraal, omdat U Gids, het forum en de chat worden beheerd door medewerkers van welzijnsorganisatie U Centraal.
Tijdens de chat kunt u chatten met een medewerker van het stadsteam Informatie en Advies. Het chatspreekuur is op de volgende uren geopend.
Naar chat
Bellen, mailen of langskomen kan ook bij U Centraal. Hier vindt u adressen en telefoonnummers.
Naar contact