Als de rechter de scheiding heeft uitgesproken, stuurt uw advocaat de uitspraak (echtscheidingsbeschikking) door naar de gemeente waar u getrouwd bent (het postadres van de gemeente Utrecht is: Postbus 16200, 3500 CE UTRECHT). Uw echtscheiding is definitief op het moment dat de echtscheidingsbeschikking door de gemeente op uw huwelijksakte is geregistreerd. Na deze registratie stuurt de gemeente waar u bent getrouwd een bericht over uw echtscheiding aan de gemeente waar u woont. De echtscheiding wordt in de gemeente waar u woont in de Basisregistratie Personen (BRP) verwerkt. Deze wijziging kunt u zien op MijnOverheid. Hiervoor hebt u een DigiD nodig.
Bent u in het buitenland getrouwd en in Nederland gescheiden?
Dan stuurt uw advocaat de echtscheidingsbeschikking door naar de Burgerlijke Stand van Den Haag. Na registratie krijgt de gemeente waar u woont bericht.
Bent u in Nederland getrouwd en in het buitenland gescheiden?
Als u in Utrecht woont, kunt u een afspraak maken bij de gemeente voor (gratis) registratie van uw buitenlandse echtscheidingsbeschikking in de Basisregistratie Personen (BRP). Het document moet wel aan een aantal eisen voldoen. Neem voor het maken van deze afspraak daarom telefonisch contact op met Burgerzaken via 030 – 286 00 00 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, van 9.00 tot 17.00 uur).
Alimentatieplicht
Houdt uw ex-partner zich niet aan zijn/haar alimentatieplicht? Dan kunt u de hulp inroepen van het LBIO (Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen).
(Hulp bij) financiën en administratie
Op financieel gebied kan er veel veranderen als u er alleen voor komt te staan. Mogelijk heeft u recht op extra inkomsten omdat u een uitkering heeft. Voor informatie, hulp of advies kunt u contact opnemen met deze organisaties.
Heeft u vragen of problemen waar u zelf niet uitkomt? Het buurtteam is er voor iedereen in de buurt. Zij bieden professionele en concrete hulp. Ze denken met u mee. Het doel is dat u zelf weer verder kunt.
Heeft u vragen of problemen waar u zelf niet uitkomt? Het buurtteam is er voor iedereen in de buurt. Zij bieden professionele en concrete hulp. Ze denken met u mee. Het doel is dat u zelf weer verder kunt.
Heeft u vragen of problemen waar u zelf niet uitkomt? Het buurtteam is er voor iedereen in de buurt. Zij bieden professionele en concrete hulp. Ze denken met u mee. Het doel is dat u zelf weer verder kunt.
Heeft u vragen of problemen waar u zelf niet uitkomt? Het buurtteam is er voor iedereen in de buurt. Zij bieden professionele en concrete hulp. Ze denken met u mee. Het doel is dat u zelf weer verder kunt.
Heeft u vragen of problemen waar u zelf niet uitkomt? Het buurtteam is er voor iedereen in de buurt. Zij bieden professionele en concrete hulp. Ze denken met u mee. Het doel is dat u zelf weer verder kunt.
Heeft u vragen of problemen waar u zelf niet uitkomt? Het buurtteam is er voor iedereen in de buurt. Zij bieden professionele en concrete hulp. Ze denken met u mee. Het doel is dat u zelf weer verder kunt.
In kanaleneiland zijn er twee buurtteams: Noord en Zuid. Zij bevinden zich op dezelfde locatie.
Heeft u vragen of problemen waar u zelf niet uitkomt? Het buurtteam is er voor iedereen in de buurt. Zij bieden professionele en concrete hulp. Ze denken met u mee. Het doel is dat u zelf weer verder kunt.
Heeft u vragen of problemen waar u zelf niet uitkomt? Het buurtteam is er voor iedereen in de buurt. Zij bieden professionele en concrete hulp. Ze denken met u mee. Het doel is dat u zelf weer verder kunt.
Heeft u vragen of problemen waar u zelf niet uitkomt? Het buurtteam is er voor iedereen in de buurt. Zij bieden professionele en concrete hulp. Ze denken met u mee. Het doel is dat u zelf weer verder kunt.
Heeft u vragen of problemen waar u zelf niet uitkomt? Het buurtteam is er voor iedereen in de buurt. Zij bieden professionele en concrete hulp. Ze denken met u mee. Het doel is dat u zelf weer verder kunt.
Heeft u vragen of problemen waar u zelf niet uitkomt? Het buurtteam is er voor iedereen in de buurt. Zij bieden professionele en concrete hulp. Ze denken met u mee. Het doel is dat u zelf weer verder kunt.
Heeft u vragen of problemen waar u zelf niet uitkomt? Het buurtteam is er voor iedereen in de buurt. Zij bieden professionele en concrete hulp. Ze denken met u mee. Het doel is dat u zelf weer verder kunt.
Buurtteam Overvecht heeft vier locaties, Spoorzoom, De Gagel, Vechtzoom en Centrum. U kunt zich aanmelden op de Gloriantdreef 25 (bij winkelcentrum Overvecht).
Heeft u vragen of problemen waar u zelf niet uitkomt? Het buurtteam is er voor iedereen in de buurt. Zij bieden professionele en concrete hulp. Ze denken met u mee. Het doel is dat u zelf weer verder kunt.
Heeft u vragen of problemen waar u zelf niet uitkomt? Het buurtteam is er voor iedereen in de buurt. Zij bieden professionele en concrete hulp. Ze denken met u mee. Het doel is dat u zelf weer verder kunt.
Heeft u vragen of problemen waar u zelf niet uitkomt? Het buurtteam is er voor iedereen in de buurt. Zij bieden professionele en concrete hulp. Ze denken met u mee. Het doel is dat u zelf weer verder kunt.
U Centraal is een welzijnsorganisatie in de stad en de regio Utrecht. Beroepskrachten en vrijwilligers bieden informatie, advies, contact en praktische hulp. U Centraal wijst de weg aan iedereen die woont, werkt of zorgt in Utrecht. Ook voedt U Centraal lokale hulpverleners met expertise rond een aantal thema's.
De sociaal raadslieden houden zich bezig met vragen en problemen van Utrechtse burgers. Zij zijn gespecialiseerd op het terrein van de sociale zekerheid, belastingen, financiën, werk, wonen, vreemdelingenrecht, personen- en familierecht, onderwijs en consumentenzaken. Zij helpen burgers gebruik te maken van de regelingen en voorzieningen waar ze recht op hebben. Ook kunnen de sociaal raadslieden burgers ondersteunen bij het onderzoeken van bezwaarmogelijkheden en het opstellen en indienen van een bezwaarschrift.
In de gemeente Utrecht werken de sociaal raadslieden binnen een buurtteam. Daar vormen zij samen met stagiairs en vrijwilligers het team informatie en advies (team I&A). In de 18 buurtteams in Utrecht werken in totaal 28 sociaal raadslieden, 24 stagiairs sociaal juridische dienstverlening (SJD) en ruim 100 vrijwilligers. Samen informeren en adviseren zij de inwoners van Utrecht.
Hebt u onlangs ontslag gekregen? Ga je binnenkort op kamers? Gaat u samenwonen of scheiden? Dit zijn levensgebeurtenissen waardoor vaak de financiële huishouding verandert. Wilt u goed voorbereid zijn op deze veranderingen en voorkomen dat er achterstanden ontstaan? Kom dan eens langs bij De Geldzaak: een plek in de stad waar u zelf aan de slag gaat om beter uit te komen met uw geld. Er is een deskundige medewerker die met u meekijkt en meedenkt. U krijgt antwoord op vragen als:
- Heb ik recht op financiële bijdragen?
- Waar kan ik op besparen?
- Wat staat mij financieel te wachten als ik ga studeren?
Waar & Wanneer:
Bibliotheek Neude: dinsdag van 15.30 - 17.30 uur
Bibliotheek Leidsche Rijn: dinsdag van 14.00 - 16.00 uur
Gezondheidscentrum De Amazone: donderdag van 9.00 - 11.30 uur
Per 1 april is er elke werkdag van 9 tot 17 uur een inloopspreekuur op de steenweg 20.
Vanaf dan is de nieuwe website ook online www.degeldzaak.nl.
U kunt uw vraag ook voorleggen via WhatsApp nr. 06 23 36 50 51, of een mail sturen naar info@degeldzaak.nl.
Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies en informatie op alle rechtsterreinen aan iedereen met een laag inkomen en weinig vermogen. Dat gebeurt op een vertrouwelijke manier.
De 250 juristen van het Juridisch Loket, verspreid over 30 vestigingen door heel Nederland, zijn onafhankelijk en geven persoonlijk advies. Indien nodig kunnen zij ook helpen een goede advocaat te vinden.
Het Juridisch Loket geeft gratis antwoord op juridische vragen. Om te kunnen scheiden heeft u een advocaat nodig. Als u er samen uit kunt komen kunt u één gezamenlijke advocaat nemen. Het Juridisch Loket kan u helpen de juiste advocaat te vinden.
chat
Het kan zijn dat u er alleen niet uit komt. Via de chat, per e-mail of telefoon kunt u persoonlijk advies krijgen. Hieronder ziet u de mogelijkheden. U wordt doorgeleid naar een webpagina van U Centraal, omdat U Gids, het forum en de chat worden beheerd door medewerkers van welzijnsorganisatie U Centraal.
Tijdens de chat kunt u chatten met een medewerker van het stadsteam Informatie en Advies. Het chatspreekuur is op de volgende uren geopend.
Naar chat
Bellen, mailen of langskomen kan ook bij U Centraal. Hier vindt u adressen en telefoonnummers.
Naar contact