Als u niet goed ter been bent, reist u misschien minder snel met het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer kan ook ingewikkeld zijn als u er weinig of geen ervaring mee heeft. Maar er is ook 'bijzonder' openbaar vervoer. Zoals betaalde openbaar vervoersdiensten als een Wmo-indicatie heeft en vervoersmogelijkheden met hulp van vrijwilligers.
De vrijwilligers van de Algemene Hulpdienst helpen mensen die door ziekte of beperking, hoge leeftijd of een gebrek aan sociale contacten zelf niet alles meer kunnen én geen geld hebben om mensen in te huren. De hulp bestaat bijvoorbeeld uit boodschappen doen of kleine klussen, contact, begeleiding en vervoer naar arts of ziekenhuis. De hulp is gratis, wel wordt soms reiskostenvergoeding gevraagd. Na een telefonisch intakegesprek kan de Hulpdienst voor u op zoek naar een vrijwilliger.
Wil (Wijk Informatie Lijnen) heeft vijf burenhulp-diensten: de klussendienst, vervoersdienst, administratie thuis, algemene hulpdienst en boodschappen hulpdienst. De diensten zijn er voor iedereen die hulp nodig heeft maar daarvoor niet telkens beroep kan of wil doen op familie, buren of mantelzorger. Een vrijwillige buurtbewoner kan dan helpen. Dit kan incidenteel zijn (zoals boodschappenhulp tijdens vakantie van familie) of voor langere tijd (wekelijks samen wandelen). De vrijwillige coördinatoren proberen altijd een goede match te maken tussen de bewoner met de ondersteuningsvraag en de vrijwilliger.
Buurtmobiel is elektrisch vervoer in de wijken Overvecht, Zuilen, Ondiep en Noordoost in Utrecht. Vrijwilligers halen mensen thuis op en brengen hen naar verschillende plaatsen in de wijk. Er zijn geen haltes of opstapplekken. Ze bieden flexibel vervoer aan. De kosten voor een retourtje (2 strippen) is 4,50 euro. Strippenkaarten zijn op verschillende plekken in de genoemde wijken te koop.
De Zuidbus is er voor ouderen uit zuid Utrecht die minder mobiel zijn. De bus brengt hen naar activiteiten of dagverzorging. Er worden ook uitjes georganiseerd met de bus. Voor deze diensten wordt er een bijdrage gevraagd.
Stichting Plusbus Erop Uit biedt vervoer aan zelfstandig wonende 55-plussers uit Vleuten - De Meern, Haarzuilens en Leidsche Rijn. Plusbus Erop Uit organiseert dagjes uit. U wordt thuis opgehaald en teruggebracht. De Plusbus is bedoeld voor mensen die moeilijk zelf kunnen reizen en/of behoefte hebben aan sociaal contact. De Plusbus rijdt vrijwel iedere dag van de week en wordt gerund door vrijwilligers. In de bus is ruimte voor rolstoelen en rollators. Als u begeleiding nodig hebt bij het lopen of duwen van de rolstoel moet u dat vertellen als u zich aanmeldt. Een gastvrouw of -heer kan u dan begeleiden. Naast de prijs per rit betaalt u een jaarlijkse bijdrage van 15 euro per persoon om de ritprijzen zo laag mogelijk te houden.
Wilt u gebruik maken van een van de vervoersmogelijkheden maar heeft u geen indicatie? Neem dan contact op met het Wmo-loket van de gemeente.
Regiotaxi Utrecht is openbaar vervoer van deur tot deur voor iedereen die zelfstandig of met begeleiding kan reizen. Dus ook voor mensen die een rolstoel of scootmobiel gebruiken. Er rijden personenauto’s en (rolstoel)busjes. Regiotaxi Utrecht rijdt iedere dag in de Regio Utrecht. Dit zijn de gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Maarssen, Nieuwegein, Utrecht, Vianen en Zeist.
Met Regiotaxi Utrecht reist u voor een kilometertarief. U kunt bij het reserveren de ritprijs en het aantal kilometers van uw rit opvragen. De taxi’s rijden tussen 6.00 en 24.00 uur. Een rit bestellen gaat gemakkelijk per telefoon of internet. Een rolstoel, scootmobiel of rollator kan mee, net als een blindengeleide- of hulphond. Heeft u een OV-begeleiderskaart, dan kunt u een begeleider gratis laten meereizen. Met een vervoerpas gaat de bestelling sneller en kunt u ook via internet ritten aanvragen.
Regiotaxi Utrecht maakt verschil tussen OV-reizigers en Wmo-reizigers (reizigers met een indicatie vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning). Met een wmo indicatie betaalt u geen eigen bijdrage voor de regiotaxi. U betaalt dus alleen voor de gemaakte kilometers.
Zie voor alle tarieven en overige informatie: http://www.regiotaxiutrecht.nl/home
Wilt u gebruik maken van een van de vervoersmogelijkheden maar heeft u geen indicatie? Neem dan contact op met het Wmo-loket van de gemeente.
Als u in een rolstoel zit, moeilijk loopt of een andere beperking hebt, lukt het soms niet om met het openbaar vervoer te reizen. Voor korte afstanden is er dan de regiotaxi. Als u verder van huis wilt, is er Valys. Met Valys krijgt u voor een verlaagd tarief een taxi naar uw bestemming. Als u een rit reserveert, kunt u vertellen of u een rolstoel of scootmobiel meeneemt in de taxi.
Om van Valys gebruik te kunnen maken heeft u een Valyspas nodig. U vraagt de pas aan met één van de volgende documenten:
•een bewijs van de gemeente dat u recht heeft op Wmo-vervoer;
•een bewijs van de gemeente dat u recht heeft op een Wmo rolstoel of -scootmobiel;
•een gehandicaptenparkeerkaart van de gemeente;
•een OV-Begeleiderskaart.
U kunt een reis boeken van deur tot deur, of als aanvulling op uw reis met het openbaar vervoer. Kijk voor het aanbod op www.valys.nl
U kunt in Utrecht een elektrische Zonnebloemauto huren via Boogh, De Paraplu. Deze aangepaste auto is er speciaal voor mensen die een rolstoel of scootmobiel gebruiken én in het bezit zijn van een zonnebloemautopas. De bediening van de auto is niet aangepast; het is een automaat. De bestuurder moet een rijbewijs B hebben.
De Zonnebloemauto is een elektrische Renault Kangoo Z.E. met een verlaagde vloer en een oprijplaat. De meest gangbare rolstoelen en scootmobielen passen er in. Heeft u een wat groter model rolstoel of scootmobiel, neem dan contact op met Welzorg voor advies.
Kijk voor meer informatie over kosten en verhuur op: www.zonnebloem.nl/zonnebloemauto/reserveren
chat
Het kan zijn dat u er alleen niet uit komt. Via de chat, per e-mail of telefoon kunt u persoonlijk advies krijgen. Hieronder ziet u de mogelijkheden. U wordt doorgeleid naar een webpagina van U Centraal, omdat U Gids, het forum en de chat worden beheerd door medewerkers van welzijnsorganisatie U Centraal.
Tijdens de chat kunt u chatten met een medewerker van het stadsteam Informatie en Advies. Het chatspreekuur is op de volgende uren geopend.
Naar chat
Bellen, mailen of langskomen kan ook bij U Centraal. Hier vindt u adressen en telefoonnummers.
Naar contact